Thursday, April 26, 2012

manuskrip yang insomnia



Bismillah...  semenjak dua ini, hal inilah terjadi kepadaku. payah nak tidur. dan kalau tidur pun memang tidur-tidur ayamlah jawabnya.


kisahnya mungkin bermula yang aku ni berkobar-kobar nak berjaga sampai ke subuh semata-mata hendak melunasi segera manuskrip yang tertangguh.  * aku memang dah gila *  tapi faham-faham ajelah bila dah balik ke Taiping masa cuti semester ni , memang malaslah aku jawabnya. Nak-nak rumah dah berinternet, memang taklah jawapannya aku nak menumpukan fokus pada kerja yang sedia terbengkalai. * godaan SYAITAN sungguh! *

Leka punya leka, dah ke subuh. Bila nak tidur tak mengantuk. tapi mata rasa pedih-pedih jugak. Sampailah ke pagi pun tak mahu lelap. * mak aku dah puas maki aku degil nak sangat jadi burung hantu * lepas itu *  ADALAH SANGAT PERUBAHAN KEPADA MANUSKRIP * yang aku sentuh sekali lalu. Adalah peningakatan sebanyak LIMA PERENGGAN bertambah.  * memalukan! * dan aku menyumpah diri sendiri. aku berjaga sepanjang malam, bagai nak rak hanya untuk 5perenggan saja? * ngok ! * lebih baik aku tidur buat taik mata lagi bagus ! paling kurang mata aku ni sihat.

Mandi, buat kerja apa-apa selepas itu melanguk tengok TV. kalau rajin aku akan online lagi tanpa memikirkan MSS aku memanggil-manggil menerusi mindaku. * aku juga memang dah psiko * dan selepas beberapa saluran TV menayangkan lebih banyak cerita yang membosankan * juga membangangkan* aku jadi termotivasi. Dari duduk tengok cerita yang entah apa-apa lebih baik aku buat sesuatu tertangguh dan MSS itulah aku kerjakan selepas itu.

cerpen banyak tertangguh... MSS lagi. * susah nak mengenali realiti yang sebenar - Haha ! * tapi sejujurnya MSS aku tak ke mana , banyak menghabiskan masa dengan keluarga. Kalau tak cuti semester memang aku tak baliklah. Jadi, entah bila lagi aku dapat lepak-ing dengan keluarga aku. * anak yang tak seberapa nak mithali * aku sayangkan mereka, dan lepas buka semester ni banyak hal yang aku kena rancang balik. pengajian , penulisan dan mahu mencari kerja baru. * 3 in 1 , sumpah aku nazak lepas ni *

Dalam sakit dan tak sihat, aku gagahkan juga semua ini. Aku percaya rezeki yang Allah bagi pasti akan ada pada manusia yang berusaha. Sampai bila nak berharap dengan orang tua * tak selamanya * menangis macam Neng Yatimah pernah aku buat, mengeluh bagai dan tidak berpuas hati. bila difikirkan balik, ada hikmahnya semya itu. Allah yang nak bagi aku sesuatu yang aku tak nampak selama ini. yang aku lupa. yang aku abaikan. 

Jangan mengalah pada rintangan yang sikit. * kalau zaman Rasulullah lagi hebat dugaannya * teruskan berjalan tanpa henti dan sesekali toleh ke belakang lihat dari mana asal kau datang dan berdoa yang baik-baik saja. * dah macam lirik lagu dah! * Wasalam...

"... dan boleh jadi kamu membenci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. dan allah maha mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui.''






No comments:

Post a Comment

apa kata anda?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...