Friday, April 20, 2012

Untuk Seketika yang Menyeksakan . . .


Manusia tidak menyedari yang teradang dirinya bodoh dan riak bila senang dan menyesali bila merasa ia senang untuk seketika. Aku terngadah, akulah manusia yang aku sendiri perkatakan itu. Bila semuanya melambak di hadpaan mata, barulah aku sedar ia sepatutnya aku mesti bersyukur dengan apa yang aku ada dan punya.

Jangan mengharapkan lebih dari kemampuan dan jangan tidak bersyukur dengan apa dimiliki. Terkadang, bila aku merasa susah, aku sendiri lelah. Memikirkan ia yang tiada penghujungnya. Dan garis hujungnya memberitahu, aku seharusnya bertabah dengan semua ini. Aku harus positif dengan semua ini. Aku mensyukuri aku adalah insan yang bertuah yang dipilih-Nya untuk melaluinya.

Perit, tetapi banyak menyedarkan bukan?

Kalau meluahkan pada manusia tidak memberikan kepuashatian, aku meluahkan pula di Microsoft Word. Terkadang, nampak macam tiada apa-apa, namun bagi aku ia amat berkesan sekali. Dan bila aku membacanya kembali, ia bagai mentazkirahkan aku akan apa yang aku alami dan tidak mudah berputus asa.

Ya, bukan mudah hendak menjadi pelajar. Bila mana aku sendiri juga seorang penulis, yang wajib memberi komitmen dengan apa yang aku minat, bertanggungjawab dengan rasaku, bertanggungjawab dengan cerita imaginasiku, bertanggungjawab dengan kisah di sekelilingku. Juga manusia sekeliling yang berharap dengan kisah imaginasi berbaur realiti terkadang mengandungi banyak cela dari baiknya.

Ya, bukan mudah menjadi seorang pelajar dan penulis, bila mana aku juga adalah seorang pekerja yang bekerja untuk menampung kos hidup seharian. Yang member komitmen dengan pekerjaan dan majikannya. mana semua yang diperlukan bagaikan tidak cukup, aku harus berusaha sendiri untuk mendapatkannya.

Untuk seketika aku terseksa sebenarnya, namun aku bahagia. Bahagia kerana terpilih melaluinya, bacalah apa yang aku tulis, semuanya terkandung positif untuk menyedapkan hati sendiri dan memberi galakan kepada diri. Luahan ini adalah luaha untuk manusia yang mudah putus asa seperti aku, namun tulisan pengluahan hatinya ini member input semangat kepadanya kembali agar meneruskan apa yang sudah tertulis dan telah di lorongkan kepadanya.

Dalam hidup, dalam harta pinjaman yang semua adalah milik-Nya, aku tidak berhak memilih. Namun aku dipilih untuk melaluinya. Seharusnya, beruntunglah aku menjadi insan yang terpilih oleh-Nya. Kan?

No comments:

Post a Comment

apa kata anda?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...