Monday, February 11, 2013

Oh, Manuskrip !



Punyalah kemain eksaited aku nak menyiapkan manuskrip yang bertajuk ‘Aku Bukan Bibik’. Sudahnya- YANG HADO!

Ada pertukaran minit terakhir yang membuatkan aku terpaksa menukar ke manuskrip lain. Sumpah menyedihkan!

ABB tu entah macam mana aku buat, sepatutnya jadi kisah romantik komedi dengan tiba-tiba jadi MISTERI THRILLER. Sumpah menyedihkan sekali lagi!

Inilah dia kalau dah menulis takda plot apatah lagi point asas cerita. Sebab aku suka main tulis. Cerita asas memang dah lekat dalam otak. Cuma menulis ikut cerita tu bergerak sendiri.

SEDIH! SEDIH! SEDIH!

Aku memang terlajak emosi dan imaginasi yang melampau. Kalau nak difikirkan balik masa buat ABB, takda pula aku sengaja mendedahkan diri dengan membaca atau mengkaji cerita yang mister/thriller. Sangat mengharukan sekaligus memilukan.

Entah macam mana boleh jadi macam tu aku pun tak tahu. Jadi, aku bekukan sekejap ABB yang dah nak mencecah 250 muka surat tu. Peram buat tempoyak.

Ada jugak aku ceritakan pengalaman ni kepada rakan penulis yang lain. Akak-akak novelis. Ada yang ketawa dan ada yang sengih memanjang. Kalau aku duduk tempat diorang pun aku buat benda yang sama.

Dengan lebih ekstrem kelak kaw-kaw, terbahak-bahak dan kalau boleh sampai nak tercekik anak tekak. Mampu? Gerenti korang takkan mampu. Aku gelakkan diri aku yang menyedihkan tu. Apalah kau ni Amer Mukhlis oi!



Dah tu, tup-tup aku terfikir nak dahulukan cerpen ‘Rania Cinta Doraemon’ ke cerita panjang. Asalnya RCD kalau ditukar ke cerita panjang akan dinamakan ‘Cinta Kalis Mentega / Oh, Cik Hati!’

Alkisahnya, manuskrip CKM/OCH! Tu aku nak jadikan manuskrip ketiga untuk dihantar ke Buku Prima. Nampaknya aku dahulukan CKM/OCH! Untuk dijadikan manuskrip kedua. Tapi tetap romantik komedi (sarkastik).

Aku target nak buat selang seli. Cerita sedih lepas tu gembira. Sedih gembira. Macam tulah seterusnya. Kita tengok macam mana, ya! Jadi bila dah tetap hati ni, aku mulakan manuskrip baru iaitu CKM/OCH!

Memang elok sangat, masa cuti semester lepas, aku balun kaw-kaw siapkan kesah tu. Memang berbaloi sangat. Sebab masa tu semangat menulis aku jadi terlalu jantan dan berkobar-kobar. Sebelum cuti aku memang dah mulakan kesah tu jadi kalau cuti ni aku bajet memang elok masa nak pulun habisan kisah tu.

AKHIRNYA! AKHIRNYA! AKHIRNYA! 

Siap juga. Dan aku memang tak sangka sesangat yang boleh siap. Dalam menyiapkan kesah tu, aku memang tak cukup tidur. Sekali buat redah sampai tiga ke empat bab. Memang sah aku dah gila masa tu. Gila menaip!

Aku tarik nafas lega bila dah send email kesah tu ke editor Buku Prima. Lega-lega sesangat!

Lain kali kalau jadi macam ni, tepuk untuk aku yang MENYEDIHKAN. Untuk aku yang suka tukar kesah LAST MINIT. Dan akhir sekali untuk aku yang TERLEBIH COMEL. Okey, aku tahu ayat tu boleh buat korang rasa nak muntah.

Bai! Bai! Bai!


P/s: Editor pesan nak hard copy. Aku dah sengih macam kerang busuk. Bukan tak nak buat duet takda. Sedih. Tunggulah PTPTN nanti. Lalalalala.

No comments:

Post a Comment

apa kata anda?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...