Saturday, September 17, 2011

Rumah Hasanah Beranang, Selangor

Entri yang ini pun sama juga, beberapa minggu sebelum ini yakni ketika berlansgug bulan ramadhan. Saya mengikuti pula program yang dianjurkan oleh Prostar Unisel ke pusat penjagaan rumah orang tua di Beranang, Selangor.














Ia antara pengalaman yang bermakna dan seronok apabila dapat mereka secara dekat, yang selama ini saya selalu tengok di kaca televisyen ataupun dada akhbar. Bertambah mengujakan apabila kami datang melawat orang tua yang penghuninya adalah lelaki, kami disambut dengan mesra dan dan diberikan taklimat ringkas mengenai usul-asal rumah penjagaan ini.
































Gambar diatas ini, antara yang menyertai kerja amal ini. Terdiri daripada pelajar unisel sendiri dan adik-adik dari sekolah menengah di Kelang. Semuanya berasa gembira apabila ada di sana dan tidak berasa kekok dengan suasana yang baru lagi, kerana penghuni di sana semuanya ceria-ceria dan semangat belaka walaupun bulan ramadhan.


Ini adalah sebahagian penghuni yang sempat kami jumpa dan bertegur sapa. Rata-rata diantara kami memanggil mereka dengan panggilan atuk.

panggilan atuk lebih mesra dan mendekatkan kami dengan mereka. Ternyata, mereka sangat peramah sekali saat pertama kali bertemu.

Tiada kekok tiada janggal dalam perbualan dan boleh menceritakan apa sahaja cerita yang mahu kami dengarkan meskipun usia perkenalan kami terlalu muda.

Atuk pada gambar sebelah kanan ini, mengikut sumber tertentu, beliau adalah penyanyi lewat zaman Tan Sri P. Ramlee.

Mendengarkan suaranya mendendangkan lagu-lagu lama, membuatkan saya terdiam sejenak.

Suaranya masih sedap dan enak didengar biar jenis apa pun lagu yang dinyanyikannya. Namun, setiap kali atuk ini menyayikan lagu, saya merasakan ada rasa sendu yang menyarati setiap nada yang dilontarkan.


dalam berkerja tu, kami sempatlah berehat sekejap sambil mendengar nyanyian atuk ni. dengar atuk ni nyanyi, mendayu-dayu membuatkan semuan yang berasa di situ terbuai-buai seketika.





























Gambar-gambar yang sempat diambil ketika mereka sedang melakukan kerja pembersihan di rumah penjagaan itu.

Ada yang asyik, sempat beraksi dan menatap hasil seni kreatif yang dihasilkan oleh penghuni di sana.

Barang-barang perhiasan yang dihasilkan oleh mereka semuanya canti-cantik belaka dan sedia untuk dijual pada harga yang sangat berpatutan.


Kerja pembersihan ditamatkan dengan berbuka puasa bersama dengan penghuni Rumah Hasanah. Seronok menikmati makanan yang ada bersama mereka, yang nyata sekali pandai berjenaka hingga membuatkan kami asyik tersenyum sahaja.

Sekitar pukul 8.30, kami semua beransur pulang. Ia menyedihkan apabila terpaksa berpisah dengan mereka semua dan kami tinggalkan mereka dengan satu janji, bahawa kami akan kembali lagi ke sini pada tahun hadapan.

Semua pulang ke Unisel dengan membawa segala kenangan indah yang boleh dirakam sehingga bila-bila. Terima kasih atas nikmat ini.



No comments:

Post a Comment

apa kata anda?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...